Тривалий час я був певен, що більшість власників і перших осіб компаній володіють методологією і теоретичною базою, яка дозволяє ефективно проводити співбесіди й ухвалювати рішення про наймання людей. Але практичний досвід переконав мене в протилежному. Рішення часто приймається інтуїтивно, що з часом призводить до розчарування. Причому – з обох сторін.
Наприклад, з одним моїм клієнтом ми ретельно продумали і затвердили критерії, яким повинен відповідати потенційний управлінець. Я знайшов п’ять чудових кандидатів, але на співбесіді клієнт жодному з них не поставив запитання, яке б стосувалося досвіду або компетенцій. Він тестував на кандидатах ідею свого проекту, хотів почути їхнє особисте бачення. На запитання “Чому?” відповів: “Якщо у нас збігається бачення, значить, вони мені підходять, ми спрацюємося, а якщо ні, тоді мимо”.
Інший мій клієнт полюбляв розпитувати кандидатів про життя. Як минули вихідні? Яку рибу вудиш? Що п’єш? За яку футбольну команду вболіваєш? “Я по людині відразу бачу, підійде вона мені чи ні, – переконував. – Мені важливо зрозуміти, що за людина, а робота прийде. Навчиться!”
Так, чимало власників та управлінців починають співбесіду із кандидатом пропозицією розповісти про себе. Гадаєте, вони роблять це, аби зрозуміти, чи кандидат володіє презентаційними та комунікаційними навичками?
Насправді ж вони просто не знають, про що говорити. За той час, поки людина розповідає про себе, вони переглядають її резюме і фіксують у голові моменти розповіді, на яких будуватимуть свої подальші запитання. Але таким підходом оцінити конкретну навичку або компетенцію годі, а отже, ефективність співбесіди буде вкрай низькою.
Завжди готуйтеся до співбесіди! Як це зробити?
Пам’ятайте: співбесіда – це не монолог, обов’язково дайте кандидату можливість поставити запитання та повідомте, коли у нього буде така можливість.
Побудувати структуру змістовної частини і правильно наповнити її запитаннями допоможе наступний прийом. Перед співбесідою поставте собі три запитання і спробуйте чітко на них відповісти:
Це допоможе сформулювати запитання, відповівши на які, кандидат дасть необхідну інформацію для об’єктивної оцінки та прийняття рішення.
Ось кілька базових правил формулювання питань:
Дуже важливо контролювати структуру співбесіди. У цьому допоможуть кілька простих правил.
Словом, співбесіда – це оцінка відповідності профілю та досвіду кандидата і профілю необхідного вам професіонала. Ваше завдання – прийняти рішення про наймання відповідного фахівця. Не того, хто вам сподобався, не чарівного балакуна, що не козарлюгу з розвиненими комунікативними навичками, які не прожектера, який уміє виживати в корпоративних “іграх престолів”. А людину, що відповідає потребам організації та завданням, які стоятимуть перед ним.
Опубліковано на ЛІГА.net