Чи не щотижня з Адміністрації президента виходять розпорядження та укази про звільнення голів місцевих державних адміністрацій. Динаміка документів про призначення наразі зведена до нуля, оскільки закон “Про державну службу” встановлює тривалу процедуру підбору нового керівника. Президент може призначити голову адміністрації за поданням кандидатури Кабінетом Міністрів і після проведення конкурсного відбору. Скажімо, минулого тижня Комісія з питань вищого корпусу державної служби визначила народного депутата Олексія Савченка переможцем конкурсу на посаду голови Миколаївської ОДА, а указу про його призначення немає і досі.
В Адміністрації президента вирішили прописати посадові обов’язки та вимоги до претендентів на посади голів місцевих державних адміністрацій.
Є за що відповідати
Отож, у голови державної адміністрації 12 посадових обов’язків.
Він насамперед очолює адміністрацію, керує її діяльністю, відповідає за виконання завдань і здійснення своїх повноважень.
За головою збережена представницька функція у відносинах з іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, політичними партіями, громадськими і релігійними організаціями, підприємствами, установами та організаціями, громадянами та іншими особами.
Голова може призначати та звільняти своїх заступників, керівників структурних підрозділів.
Керівнику також дозволено затверджувати положення про апарат адміністрації та її структурні підрозділи.
За головами залишили право самостійно чи уповноваживши заступника укладати та розривати контракти із керівниками підприємств, установ та організацій, які належать до сфери управління адміністрації.
Також керівник адміністрації погоджує призначення та звільнення керівників підприємств, установ та організацій, які належать до сфери управління органів виконавчої влади вищого рівня. Винятком залишаються кадрові питання на рівні установ, підприємств і організацій Збройних Сил, Міністерства внутрішніх справ і Національної поліції.
Коштами адміністрації голова мусить розпоряджатися виключно за їх цільовим призначенням.
Про виконання повноважень голова має регулярно інформувати населення й залучати його представників до участі в консультативних, дорадчих та інших допоміжних органах, службах та комісіях на громадських засадах.
Керівник управляє й державною службою в адміністрації.
Останній обов’язок голови адміністрації дуже розмитий за визначенням: здійснювати інші повноваження, передбачені Конституцією, законами України, актами президента, уряду й органів виконавчої влади вищого рівня.
Скільки за це платять?
Розміри посадових окладів керівників адміністрацій та надбавок до посадових окладів за ранги державних службовців визначені постановою Кабінету Міністрів від 6 квітня 2016 року № 292 “Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році”.
Проте це не всі статті доходу керівника адміністрації. Голова може отримувати й інші надбавки, доплати та премії відповідно до статті 52 Закону “Про державну службу”.
Окремі додаткові виплати мають стимулювальний характер. Це надбавки за інтенсивність праці та за виконання особливо важливої роботи, які встановлені Положенням про застосування стимулювальних виплат державним службовцям й затверджені постановою Кабінету Міністрів від 6 квітня 2016 року №289.
Хто призначив – той і звільнив
Президент призначає і звільняє голову місцевої державної адміністрації за поданням Кабінету Міністрів і відповідно до результатів конкурсного відбору. Термін повноважень керівника адміністрації обмежений терміном повноважень президента України.
Як потрапити на конкурс
Участь у конкурсі на голову адміністрації може взяти кожен, хто подасть:
1) копію паспорта громадянина України;
2) письмову заяву про участь у конкурсі із зазначенням основних мотивів щодо зайняття посади голови адміністрації за формою згідно з додатком 2 до Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2016 року № 246, до якої додається резюме у довільній формі. Особі з інвалідністю, яка потребує розумного пристосування, слід подати заяву за формою згідно з додатком 3 до Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2016 року № 246, про забезпечення в установленому порядку розумного пристосування;
3) письмову заяву про відсутність заборон, визначених частиною третьою або четвертою статті 1 Закону України “Про очищення влади”, та зі згодою на проходження перевірки та оприлюднення відомостей стосовно неї. Якщо перевірка вже відбулася, про її результати слід подати довідку встановленої форми;
4) копію (копії) документа (документів) про освіту;
5) заповнену особова картка встановленого зразка;
6) декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2015 рік.
Конкурси проводиться у Нацагентстві з питань державної служби за адресою: м. Київ, вул. Прорізна, 15.
Що вимагається від претендентів
Загальні вимоги до кандидатів на посаду голови місцевої державної адміністрації стосуються освіти, досвіду роботи та володіння мовами.
Освіта має бути вищою зі ступенем магістра (кваліфікаційний рівень спеціаліста прирівнюється до ступеня магістра).
Загальний стаж роботи – не менше семи років. Досвід роботи на посадах державної служби категорії “А” чи “Б” або на посадах не нижче керівників структурних підрозділів в органах місцевого самоврядування, або досвід роботи на керівних посадах у відповідній сфері – не менше трьох років.
Обов’язковим є вільне володіння державною мовою.
Спеціальні вимоги стосуються знання законодавства, зокрема Конституції, Бюджетного, Господарського, Земельного та Цивільного кодексів, законів “Про державну службу”, “Про запобігання корупції”, “Про Кабінет Міністрів України”, “Про центральні органи виконавчої влади”, “Про місцеві державні адміністрації”, “Про адміністративні послуги”, “Про вибори народних депутатів України”, “Про вибори Президента України”, “Про добровільне об’єднання територіальних громад”, “Про доступ до публічної інформації”, “Про засади внутрішньої і зовнішньої політики”, “Про засади державної регіональної політики”, “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”, “Про звернення громадян”, “Про місцеве самоврядування в Україні”, “Про місцеві вибори”, “Про очищення влади”, “Про соціальний діалог в Україні” та інші акти законодавства.
Вимоги до професійних знань передбачають володіння інформацією стосовно ключових цілей державної політики, бачення шляхів їх досягнення на місцевому рівні та здатність до формулювання зрозумілих меседжів. Голова має уміти оперувати інформацією про реалізацію проголошених президентом реформ та володіти власним баченням заходів із їх упровадження. Окрім знання основних адміністративно-територіальних і соціально-економічних характеристик території та її потенціалу, керівник адміністрації мусить демонструвати стратегічне розуміння пріоритетів розвитку території, цілей регіональної політики та формулювати операційні завдання для їх реалізації.
Звісно, голова має орієнтуватися в поточній суспільно-політичній ситуації в державі й пропонувати заходи для забезпечення суспільно-політичної стабільності і зменшення соціальної напруги. Окрім цього, має володіти й оперувати знаннями задля забезпечення законності, охорони прав і свобод громадян, територіальної та національної безпеки. Окремо керівник має знати виробничу специфіку території, забезпечувати взаємодію суб’єктів господарювання різних форм власності й ефективне використання економічного й інвестиційного потенціалів, підвищувати фінансову самодостатність, розвивати інноваційну діяльність.
Керівник адміністрації має знати функціонування системи енергозабезпечення, житлово-комунального господарства, шляхи і механізми вирішення проблем у цих сферах. Також мусить володіти інформацією про гуманітарний розвиток, екосистему регіону, ефективне і безпечне використання земель та інших природних ресурсів. Обізнаність з бюджетних питань включає розуміння процедури розроблення та затвердження програм соціально-економічного розвитку території. Окрім цього, голова має забезпечити взаємодію та співпрацю з органами місцевого самоврядування, територіальними органами центральних органів виконавчої влади, громадськими об’єднаннями, волонтерськими рухами, бізнес-, політичними та культурними елітами. Не зайвим стане вміння користуватися комп’ютерною технікою та офісним програмним забезпеченням.
І це ще не всі вимоги. Кандидат на посаду має демонструвати наявність лідерських навичок, уміння приймати ефективні рішення, комунікувати і взаємодіяти, управляти змінами та персоналом. Особистісні компетенції: принциповість, рішучість і вимогливість під час прийняття рішень, спрямованість на служіння суспільству, захист національних інтересів, системність, інноваційність.
Та головною перевагою кандидата, на думку “Кадрів”, може стати приналежність до когорти людей президента.